Pedagogisch project

Fundamentele uitgangspunten

Hieronder worden principiële houdingen verstaan ten aanzien van mens en maatschappij: wat voor een mens, wat voor een maatschappij beogen wij met onze opvoeding en ons onderwijs.

Deze uitgangspunten kunnen samengevat worden in de tien punten uit het gemeenschappelijk pedagogisch project van het officieel gesubsidieerd onderwijs – stedelijke en gemeentelijke schoolbesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie:

  1. Openheid
    De school staat ten dienste van de gemeenschap en staat open voor alle leerplichtige jongeren, ongeacht hun filosofische of ideologische overtuiging, sociale of etnische afkomst, sekse of nationaliteit.
  2. Verscheidenheid
    De school vertrekt vanuit een positieve erkenning van de verscheidenheid en wil waarden en overtuigingen, die in de gemeenschap leven, onbevooroordeeld met elkaar confronteren. Zij ziet dit als een verrijking voor de gehele schoolbevolking.
  3. Democratisch
    De school is het product van de fundamenteel democratische overtuiging, dat verschillende opvattingen over mens en maatschappij in de gemeenschap naast elkaar kunnen bestaan.
  4. Socialisatie
    De school leert jongeren leven met anderen en voedt hen op met het doel hen als volwaardige leden te laten deelnemen aan een democratische en pluralistische samenleving.
  5. Emancipatie
    De school kiest voor emancipatorisch onderwijs door alle leerlingen gelijke ontwikkelingskansen te bieden overeenkomstig hun mogelijkheden. Zij wakkert zelfredzaamheid aan door leerlingen mondig en weerbaar te maken.
  6. Totale persoon
    De school erkent het belang van onderwijs en opvoeding. Zij streeft een harmonische persoonlijkheidsvorming na en hecht evenveel waarde aan kennisverwerving als aan attitudevorming.
  7. Gelijke kansen
    De school treedt compenserend op voor kansarme leerlingen door bewust te proberen de gevolgen van een ongelijke sociale positie om te buigen.
  8. Medemens
    De school voedt op tot respect voor de eigenheid van elke mens. Zij stelt dat de eigen vrijheid niet kan leiden tot de aantasting van de vrijheid van de medemens. Zij stelt dat een gezonde leefomgeving het onvervreemdbare goed is van iedereen.
  9. Europees
    De school brengt de leerlingen de gedachte bij van het Europese burgerschap en vraagt aandacht voor het mondiale gebeuren en het multiculturele gemeenschapsleven.
  10. Mensenrechten
    De school draagt de beginselen uit die vervat zijn in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en van het Kind en neemt er de verdediging van op. Zij wijst vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie van de hand.

Visie op onderwijs

De fundamentele uitgangspunten, zoals hierboven geformuleerd, zijn het kader waarbinnen we kwalitatief onderwijs willen realiseren in onze scholen. Ze worden bovendien gerelateerd aan de ontwikkelingsdoelen en eindtermen als minimaal verplicht na te streven en / of te bereiken einddoelen.

Kwaliteit, nagestreefd vanuit die fundamentele uitgangspunten, betekent voor de school meer dan de mate waarin en de wijze waarop de doelen worden gerealiseerd. De kwaliteit van de school uit zich op de eerste plaats in het dagelijks pedagogisch klimaat, het samenlevingsmodel dat de school uitbouwt en de leef- en werkcultuur die er heerst

We hebben getracht onze schoolvisie te concretiseren via een ‘metrokaart’.

Laatste aanpassing: 31/01/17